بهگزارش میراثآریا به نقل از باشگه خبرنگاران جوان، پویا محمودیان معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، در اجلاس هماندیشی رؤسای کمیسیونهای گردشگری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها اظهار کرد: «شورای شهر به عنوان سرمایه اجتماعی و مدافع حقوق شهروندی و همچنین نهادی تصمیمساز و تصمیمگیرنده در کنار شهرداریها، به عنوان رکنی قوی در اجرا و قطعاً در تعامل با متصدیان حوزه صنایعدستی میتواند تأثیر بسزایی در این حوزه داشته باشد.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ادامه داد: «از آغاز سال ۲۰۱۹ بحث داغ اقتصاد خلاق و نقش شهرها، روز به روز در حال پررنگ شدن است، شهر سلامت، شهر هوشمند، شهر هنر، شهرگردشگر و انواع و اقسام القابی که به شهرها داده میشود تا جایگاه شهرها در دنیا بیش از پیش مشخص شود.»
وی با اشاره به هدف برگزاری چنین جلساتی گفت: «در این جلسات قرار نیست شهر نو و جدیدی خلق کنیم بلکه امروز دور هم جمع شدهایم تا از ظرفیتهای گوناگون شهرها، به خصوص ظرفیت اقتصادی آنها در سال رونق تولید، استفاده کنیم و این را هم از یاد نبریم که رقبای ما بیکار ننشستهاند و شبانهروز مشغول برنامهریزی هستند تا سهم خود را از بازار گردشگری افزایش داده و مدت حضور گردشگر در شهرها را طولانیتر کنند تا اینگونه بتوانند گوی سبقت را از آن خود کنند.»
محمودیان با تأکید بر اهمیت سه حوزه میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در کشور تصریح کرد: «باور به سه حوزه میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، نخستین مواردی هستند که برای ما اهمیت دارند چراکه این سه مورد میتوانند ایران را دوباره مرکز توجه جهانیان قرار دهند.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری افزود: «در حوزه صنایعدستی، دو اتفاق افتاده که بحث شهر را برای ما بسیار حائز اهمیت کرده و از زمانی که بحث شهرهای جهانی مطرح شد، برای خیلیها قابلباور نبود که ایران باوجود ۸ شهر و ۲ روستای جهانی بتواند با اختلاف بسیار زیاد با رقیبانی مثل چین و هند، نخستین کشور این عرصه شود.»
وی اذعان داشت: «رونقی که امروز در دو روستای دورافتاده سیستان بلوچستان و کرمان ایجاد شده، نشان میدهد که اگر بخواهیم، میتوانیم با همین بضاعتها جهانی شویم و فرهنگ خود را به دنیا معرفی کرده و اقتصاد کشور را رونق دهیم؛ بنابراین ظرفیت عظیم جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایعدستی با ۳۱ استان، ۳۱ ظرفیت منحصر به فرد است.»
محمودیان ابراز داشت: «با جهانی کردن رشتههای صنایعدستی در شهر و روستا، توجه جهانیان را به خود جلب کردهایم، شاید این کار را دیر آغاز کردهایم، اما بر این باور بودهایم که توانایی انجام این کار راداریم، به طور مثال زیلو میبد وقتی جهانی شد که بسیاری از کارخانهها و کارگاههای تولیدی زیلو تعطیل و به کارخانههای کاشی و سرامیک صنعتی تبدیلشده بودند که این امر باعث شد تا گردشگری هنری در این شهر شکلگرفته و دوباره زیلوهای میبد، جان تازهای بیابند و کارخانهها و کارگاهها آغاز به کار کنند.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اضافه کرد: «همه ما معتقد هستیم که فضای شهری باید رنگ و لعاب هنری به خود بگیرد تا بتواند گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب و زمان حضور آنان در شهرها را طولانی کند چراکه حضور طولانی گردشگران در شهر سبب رونق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.»
وی در ادامه با اشاره به طرح ثبت جهانی بازارهای تاریخی، تأکید کرد: «میخواهیم با طرحهایی مثل ثبت بازارهای تاریخی، بضاعت خود را به رخ جهانیان بکشیم، پس باید هر روز برنامههای جدید و خلاقانه در عرصههای مختلف شهری و روستایی داشته باشیم و این خلاقیتها را در تبلیغات و بازاریابیها به کار گرفته و در فضای مجازی جاذبههای گردشگری ایران را به نمایش بگذاریم.»
محمودیان متذکر شد: «برای تحقق چنین اهدافی باید تمامی مردم، خود را سفیران افتخاری حوزه صنایعدستی و گردشگری دانسته و برنامهریزیهای شهری بین شورای شهر، شهرداریها و معاونت صنایعدستی و گردشگری، شکل بگیرد.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تصریح کرد: «سانتافه آمریکا، شهر خلاق صنایعدستی است که حتی نصف اصفهان هم صنایعدستی ندارد، اما در این حوزه خلاقانه عمل کرده، درحالیکه یکهتاز حوزه صنایعدستی در دنیا، ایران است، پس نباید بگذاریم چنین شهرهایی از ما پیشی بگیرند و در عین حال باید نگاه جهانیان را به خود معطوف و سهم بیشتری از گردشگری را نصیب خود کنیم.»
انتهای پیام/